Nan Yuan, Eteläinen puutarha Taiwanilla
Arkkitehti:
Han Pao-teh
Sijainti:
No. 32 Jioucyonghu, Sinpu Township, Hsinchu County, Taiwan R.O.C.
Nan Yuanin historiaa:
Puutarhan suunnittelu lähti taiwanilaisen United Daily News lehtikustantamon perustajan, Wang Ti-wun (1913–96) lasten aloitteesta. Kustantamo on yksi kolmesta suuresta Taiwanilla. Puutarha tarkoitettiin alunperin perheyrityksen johtoportaan residenssiksi ja edustustiloiksi. Alussa siihen pääsivätkin tutustumaan vain korkea-arvoiset vieraat kuten Margaret Thatcher ja Mihail Gorbatšov. Vuonna 2008 puutarha avattiin yleisölle, ja siellä voi nykyään vierailla pääsymaksua vastaan tai yhdistämällä käyntiin yöpymisen puutarhan viereen rakennetussa The One luksushotellissa. Hotellin nettisivu englanniksi.
Arkkitehti:
Han Pao-teh (Bao-de) (1934–) on Taiwanin kuuluisimpia arkkitehteja. Hän on suunnitellut muun muassa kulttuurihistoriallisesti merkittävien rakennusten restaurointeja ja useita yliopistorakennuksia sekä toiminut Tunghai yliopiston arkkitehtiosaston johtajana ja Taipeissa sijaitsevan Maailmanuskontojen museon ensimmäisenä kuraattorina.
Toteutus:
Wang antoi Hanille suunnitteluun vapaat kädet ja avoimen budjetin. Sekä suunnittelu että rakentaminen tapahtuivat vain kahdessa vuodessa 1983–85. Puutarhan avajaiset pidettiin 15.9.1985. Rakennustyö tehtiin julkisuudelta salassa. Salamyhkäisyyden vuoksi lähiseuduilla arveltiin että paikalle olisi tekeillä jopa Taiwanin presidentin mausoleumi!
Han teki tilasuunnitelman ja valitsi yksityiskohtien suunnittelu- ja toteutusavuksi kaksi perinteisiin työtapoihin erikoistunutta työryhmää. Molemmat ryhmät koostuivat omien alojensa mestareista. Kahden ryhmän kilpailuasetelmalla tavoiteltiin parasta mahdollista lopputulosta. Toteutuksessa oli lopulta mukana satoja työntekijöitä.
Lasitettuja sokkelitiiliä
Maasto ja perusratkaisu:
Valittu tontti sijaitsee maaseudulla, lähellä Hsinchun kaupunkia, noin 100 km Taipeista lounaaseen. Tontti avautuu etelään. Hyvällä säällä päärakennuksen terassilta näkyy yhdeksän vuorenhuippua.
Ympäröivät maastonmuodot, rakennukset ja paviljongit kiertyvät kehäksi keskuslammen ympärille. Kehän sivuilla olevat rakennusryhmät muodostavat pienempiä, intiimejä tiloja. Ulkokehällä olevista tiloista avautuu hallitusti rajattuja näkymiä sekä puutarhan keskustaan että muihin sivutiloihin. Rakennusryhmän voi kiertää laitoja myöten tai välillä oikaista avoimen keskustilan kautta.
Tontti on kokonaisuudessaan 27 hehtaaria, rakennettu puutarha siitä noin 2 hehtaaria. Muu on puistoa ja metsää. Hotelli on puutarhan vieressä, pienen mäntymetsikön takana. Sen suunnittelussa ja yksityiskohdissa on pyritty samaan yksityiskohtien korkeaan laatuun kuin itse puutarhassa, mutta modernimpaa muotokieltä käyttäen.
Videoita Nan Yuanista:
Isännän hallin tiikeripuolelta
Isännän hallin lohikäärmepuolelta
Eteläiseltä paviljongilta
Tyylivaikutteet:
Han on ottanut puutarhan tilaratkaisujen suunnittelussa vaikutteita klassisten kiinalaisten puutarhojen huippukohteista ja erityisesti hienostuneisuudestaan kuuluisista Suzhoun puutarhoista. Ulkoisesti suurin ero Nan Yuanin ja Suzhoun puutarhojen välillä on, että Suzhoussa käytetään tyypillisesti valkoista seinärappausta ja harmaita kattotiiliä. Taiwanin perinteinen arkkitehtuuri on saanut aikoinaan paljon vaikutteita Fujianin maakunnasta. Yksi noista vaikutteista on punatiilen käyttö. Han onkin käyttänyt Nan Yuanin seinissä ja katossa runsaasti punatiiltä. Se tuo värikontrastia luonnonmaiseman keskelle ja kestää Taiwanin kosteaa ilmastoa rappausta paremmin ja arvokkaasti patinoituen.
Punatiilipintaan on ollut puolestaan helppoa tehdä koristelut valkoisella rappauksella. Koristeita on erityisesti päätyseinien yläosissa.
Tiiltä, rappausta ja puuta
Puurakenteet:
Puurakenteet ovat sypressiä ja katajaa. Japanin hallintokauden aikana (1895–1945) Taiwanin metsiä tuhottiin ja taiwanilaista puuta on nykyään saatavissa vain vähän. Nan Yuanissa käytetty rakennuspuu on siksi tuotu muualta Etelä-Aasiasta. Kostea ilmanala tuottaa haasteita puurakenteiden kestävyydelle. Vaikka rakennukset ovat melko uusia, joitain osia on jo jouduttu korjaamaan.
Katto- ja seinärakenteissa käytetyt liitokset ja puukaiverrukset ovat ulkotiloissakin monimuotoisia ja taidokkaita. Puutyöt on tehty perinteisin työtavoin ja ilman metallinauloja. Isännän hallin kattopalkkeissa on suuria ja juhlavia, kullalla tai maalilla viimeisteltyjä kaiverruksia, kuten lootuksenkukkia. Sivurakennusten ja paviljonkien puukoristeluissa on puolestaan käytetty herkkiä kasviaiheita, ihmishahmoja ja kalligrafiaa.
Rantapaviljongin kattorakenteen puukaiverrus
Fengshuista:
Fengshui-periaatteet mainitaan selkeästi yhtenä puutarhan suunnittelun lähtökohtana, ja asia tuodaan avoimesti esille monin tavoin.
Han on todennnut, että rakennuspaikan tiikeripuoli on voimakkaampi kuin lohikäärmepuoli, ja tämä selittää muun muassa kaksikerroksisen Eteläpaviljongin paikan. Paviljongin on hänen mukaansa tarkoitus toimia dominoivana lohikäärmeenä tiikeripuolen vuorelle.
Eteläpaviljonkia
Kaikki puutarhan tilaratkaisut voidaan haluttaessa ilmaista fengshuin muotokoulukunnan käsittein, eli perustella yinin ja yangin vaihtelulla, qin virtauksella jne. Rakennuksissa on lisäksi käytetty runsaasti kiinalaisen symbolikuvaston muotoaiheita, jopa kliseenomaisesti. Kiinalaisessa kulttuurissa hyväenteisiksi miellettyjä muotoja on käytetty erityisesti sivurakennusten ovi- ja ikkunamuodoissa: vaaseja, viuhkoja, persikoita, perhosia, lepakoita jne. Monen muodon maineen taustalla on paitsi symmetrisyys, myös se, että niiden nimi ääntyy samoin kuin jokin suotuisuutta kuvastava sana, esim. lepakko (fu) => onni.
Katetun käytävän oviaukkoja
Tiloista:
Hotellilta johtava kävelypolku päätyy kaakkoisnurkan Bagua-portille. Ulkopuolelta tulevien ryhmien sisäänkäynti, Viileän tuulen portti, on puolestaan tiikeripuolella.
Ylärinteessä istuva Isännän halli on rakennusryhmän suurin rakennus. Se on muotokieleltään juhlava, muistuttaen temppelin päärakennusta. Kolmikerroksisen rakennuksen toisessa kerroksessa on näköalatasanne, ja ensimmäisen kerroksen U:n muotoisen pihan juhlavuutta keventää suuri shakkilauta. Pihalle johtavat keisarinportaat. Portaiden lukumääräksi on valittu kiinalaisen numerologian näkökulmasta neutraali 16.
Isännän hallissa on sohvaryhmiä ja mm. Wangin kotikylän Dongyangin lahjoittama suuri puukaiverrus. Wang saapui Taiwanille aikoinaan Manner-Kiinasta ja avusti myöhemmin kotikyläänsä rakennuttamalla sinne sairaalan ja koulun.
Eteläpaviljonki
Lohikäärmepuolella on kokoustila ja tiikeripuolella Eteläpaviljonki. Sieltä avautuvia näkymiä voi ihailla kaarevaselkänojaisilla joutsenkaulapenkeillä istuen.
Alakerrassa on kaksi myymälää.
Lohikäärmepuolen sivustalla Orkideatalo on omistettu kirjallisuuden ja kalligrafian harjoittamiselle, ja Bambutalossa on ainakin majoitustiloja.
Puutarhan alaosassa, keskiakselilla on pieni ulkoilmanäyttämö, ja yang-toimintaa edustava kahvilaterassi avautuu sen vieressä puutarhan muurien ulkopuolelle kaakossa.
Keskellä oleva iso lampi jakautuu siksak- ja kaarisiltojen avulla kahteen osaan. Isomman osan eteläpuolella on sadan hengen ravintola-/teehuone ja pohjoispuolella kaksi paviljonkia. Näistä isompaa, ja ravintolaa vastapäätä olevaa, käytetään erityisesti musiikin esittämiseen.
Näkymä Kolmen ystävän lammelle
Koillisnurkan Kolmen ystävän lammen nimi viittaa mäntyyn, bambuun ja luumupuuhun. Lampea ympäröivä piha on mittakaavaltaan intiimi, mutta sille avautuvat katetut käytävät, seurustelutilat, isot parvekkeet sekä korkea suihkulähde tekevät kokonaisuudesta monimuotoisen ja eri suunnista tarkasteltuna aina erilaisen.
Sivupihoilla on lisäksi pienempiä vesialtaita ja vesiputouksia.
Tiloja jakamassa ja rakennuksia yhdistämässä on katettuja käytäviä. Käytävien pylväillä ja katoksilla on rytmitetty tilaa ja muurien aukoista avattu näkymiä alueen sisälle ja ulos.
Tontin korkeuserot sekä kaksi- ja jopa kolmikerroksiset rakennukset mahdollistavat monenlaisten portaiden ja tasoerojen avulla kolmiuloitteisen ja kinesteettisestikin kiehtovan tilassa liikkumisen ja alhaalta ylös sekä ylhäältä alas avautuvien näkymien rikkauden. Puutarhassa vaeltelun myötä rakennusten ja tilojen tarkastelu lukemattomista eri näkökulmista tekee niistä lopulta kuin läheisiä ystäviä. Kuten ystävät, nekin paljastavat eri suunnista katsottuina, eri valossa, eri vuorokaudenaikoina ja kulloisenkin sään vaikutuksesta aina uusia ja kiehtovia puoliaan.
Isännän hallin parveke Kolmen ystävän lammelle
Kasvit:
Kiinalaisissa klassisissa puutarhoissa leikitellään sekä rakennetun ympäristön ja luonnon kontrasteilla että niiden yhteen sulautumisella. Etusijalla ovat usein tilasarjat, jolloin kasvit toimivat ennemminkin sivuosissa, kuten musiikissa säestäjien rooleissa. Toisinaan taas kiinteillä rakenteilla on luotu joillekin tietyille kasveille kehys jota vasten ne nostetaan taideteoksenomaisesti esille.
Nan Yuanissakin on runsaasti eri vuodenaikoina muotoaan muuttavia puita, pensaita ja kukkia, kuten persikka-, kirsikka- ja luumupuita, vaahteroita ja bambuja sekä monia meidän leveysasteellemme tuntemattomia lajeja. Aistikokemusten kirjon laajentamiseksi useat puut ja pensaat ovat tuoksuvia.
Pikkujoutsenet
Eläimet:
Nan Yuan on on luonnon keskellä, joten ympäröivä eläimistö, varsinkin linnut ja hyönteiset näkyvät ja kuuluvat myös puutarhassa. Valkoisten riikinkukkojen äänet kaikuvat puistossa yölläkin. Isossa lammessa ui karppien lisäksi musta joutsenpari, ja keväällä 2011 Kolmen ystävän lampea sulostuttivat niiden poikaset. Isännän hallin vieressä on lisäksi pieni vesiallas kilpikonnineen. Puutarhan eläimet osoittavat koskettavalla tavalla sen, miten materiasta rakennettu ympäristö voi aivan konkreettisesti mahdollistaa hengen ja elämän kukoistuksen.
Kristiina Mäntynen
Luento Suomen Fengshui ry:lle 8.3.2012
Kuvat ja videot: Kristiina Mäntynen